2020. január 11., szombat

Operation Finale

Történelmi tény, hogy Adolf Eichmann-t 1960-ban elrabolta Argentinából egy Moszad ügynökökből álló egység. Izráelbe csempészték, ahol elítélték és ki is végezték. Hogy ki volt Adolf Eichmann? Annak, aki esetleg nem lenne képben - katt
Szóval akár tetszik akár nem, az Operation Finale legnagyobb spoilere a történelem. Aki leül és megnézi ezt a filmet, már tudni fogja, hogy mi lesz a vége. Ez lehet sokaknak hátráltató tényező, de engem speciel érdekelt, hogy hogyan alakultak az események, amelyek az ismert véghez vezettek. Leültem, megnéztem a filmet és a magam részéről nem bántam meg.

Vérzivataros idők járnak Izraelre (küszöbön áll a következő háború Egyiptommal) amikor egy tuti tippekkel felvértezett nyugat-berlini ügyész kopogtat a Moszad ajtaján: Eichmann Argentinában van. Néhány fordulat után megszerveznek és Argentinába küldenek egy egységet azzal a feladattal, hogy rabolják el a volt nácit. A film a küldetést mutatja be, onnantól kezdve, hogy összeáll az egység, Eichmann tárgyálásának első napjáig. Közben többé-kevésbé megismerjük az ügynökök hátterét, a gondolkodásukat, a motivációjukat. Az egyik ügynök, életét, történetét részletesebben is, hiszen mindig kell egy főszereplő. Ezzel sem volt semmi bajom..


A film nekem még úgy is izgalmas volt, hogy tudtam, mi lesz a vége, na persze nem szédültem az adrenalintól, de volt feszültség. Éppen hogy csak sikerült a művelet, majdnem elkapták őket az argentínokkal igencsak baráti viszonyban álló helyi nácik. Furcsa volt, de szorítottam nekik.
A másik furcsa érzés, és kicsit sikerült saját magamat is zavarba hozni, azok az Eichmannal folytatott beszélgetések miatt jöttek ki. A főszereplő ügynökkel nagyon sok beszélgetnek a bujkálásuk során. Eszméletlen manipulatív. A Moszad ügynök már-már megkedveli - és én is elkezdtem őt pozitívabban látni. Aztán persze a film egy adott pontján kijön belőle az igazi állat, szóval minden a helyére kerül.

Szerintem 10/7

Tetszett a film, de maradandó nem lesz. Ha érdekel, hogy pontosan mi és hogyan történt az akció alatt akkor nyugodtan ülj le és nézd meg. Kerekebb lesz tőle a történet. Ha nem, akkor szkippeld, mert a színészi játék nem túl emlékezetes (egyedül az Eichmannt játszó Ben Kingsley kemény, még engem is megetetett), illetve a kicsit több, mint 2 órányi játékidő utolsó 30 percén kívül a felkészülés részleteit láthatjuk, nincs benne túl sok izgalom. Olyan, mintha egy tévéfilmet néznél, ahol nincs piros karika a sarokban.
Azt gondolom, hogy ez a film Izraelnak, a zsidóknak fontos igazán. Nem üt akkorát, mint a Schindler listája, de úgy sejtem legalább olyan fontos nekik ez a téma is, Én a magam részéről csak érdekességként tekintek a filmre, kitágította Eichmann elrablásának hátterét.
Ugyanakkor érdekes korrajz is. Keményen belenézhetünk a 60-as évek Argetínájába. Teljesen hiteles, maximálisan korhű. A ruhák, a dizájn, a milliő, mind rendben van. Jelentős részét azokon a helyeken forgatták, ahol azok valóban megtörténtek. A film hangulata nagyon jó... Ugyanakkor átjön a kordában tartott költségvetés. Két jelenettől eltekintve (az egyik durva!) sohasem látni 6-7 karakternél többet, a statisztákkal együtt sem.

Ha szereted a történelmet, érdekel a XX. század egyik fontos eseményének háttere, nézd meg, de ahogy fentebb is írtam, nem fogod a körmöd rágni az izgalomtól. Tekints erre a filmre dokumentum filmként...  A neten a "normális" kritikák eléggé lehúzzák. A film egyáltalán nem rossz...
Nekem tetszett, ajánlom megtekentintésre :-D

Szerinted?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése