Végigvittem a Sicario című filmet is. A rendezőjéről –
Dennis Villeneuve - már régebb óta volt benyomásom, mert pár évvel ezelőtt már
volt szerencsém megtekinteni az Érkezés című agyonhypeolt sci-fijét. Nos az
Érkezés című filmjét sem sikerült megemésztenem.
Nyilván bennem van/volt a
hiba, nem vagyok eléggé elcseszett művészlélek, de azt a filmet „bele is raktam”
- nagyon durván túlértékelve - az
egyszer elmegy dobozba. Tartottam tőle, hogy a Sicarionak is ez lesz a vége,
tök hülyén fogom majd érezni magam a The End után.
Túl sötét lennék ehhez a
fazonhoz? Ennyire nem lennénk egy hullámhosszon? Na, a lényeg, voltak fenntartásaim….
Az első hibát azzal követtem el, hogy nagy volt az arcom,
mármint ami az angol nyelvtudásomat illeti. Úgy gondoltam, hogy eredeti nyelven
és a könnyítés kedvéért angol felirattal ülök neki.
Be is szívtam. Egyszerűen a
nyelvtudásom kevés volt hozzá. Nem sokat beszélnek a filmben, de amikor igen, azt
iszonyat tempóval teszik, olyan szlenget meg rövidítéseket használva ami miatt
csak kapkodtam a fejem. Ha nem vagy állat pro angolból akkor legalább magyar
felirattal nézd, ellenkező esetben könnyedén úgy jársz, mint én. Maximálisan
oda kellett tennem magam, hogy értsem a párbeszédeket, emiatt komplett
jelenetekre nem tudtam rendesen odafigyelni. Amire megfejtettem, hogy egy-egy
elhangzott kifejezés mit jelent, már fél perccel odébb járt a történet. Így
azért kicsit szenvedős volt. Ezt nem rovom fel a film hibájaként. Én nem tudok
elég jól angolul…
A film sztorija egy rendőrségi rajtaütéssel indul egy
arizonai kisvárosban. A helyi SWAT beakciózza magát egy házba, ami egy mexikói
kábítószer csempész banda menedékháza a határ amerikai oldalán. A rajtaütés
többé kevésbé jól lezajlik. Azonban a rendőrök felfedezik, hogy a gipszkarton
falak mögé szép katonás sorban becsomagolt hullák vannak berakosgatva, mintha
valami tömítőanyag lenne. Több, mint 50 hulla. Mondjuk tekintsünk el attól,
hogy ennyi hullának émelyítő hullaszaga kéne, hogy legyen, de ez akkor is elég
kemény felütés…
A rajtaütő SWAT egység egyik vezetőjét felkérik, hogy szálljon
be egy nyomozócsoportba, amelyik a házat is birtokló Diaz kartell után nyomoz.
A nő, merthogy egy nőről van szó, beszáll.
Már az első nap rájön, hogy a csoport szabados
munkamódszerei és törvényesség határát súroló akciói nagyon nem stimmelnek. A
film végéig gyakorlatilag azon görcsöl, hogy emiatt hisztizzen és a csoport
tagjainak a tudtára adja, hogy ez így nem lesz jó. De nem csak a módszerekkel van baj. A csapathoz
tartozik egy titokzatos kolumbiai férfi is. Róla kiderül, hogy egy sicario volt
és egészen más célok vezérlik, mint a csapatot….
A film sztorija összességében bot egyszerűségű. Nem
bonyolult, de a nyomorult rendezői stílusnak köszönhetően ezt sikerült
széttördelni. Látszólag egymással összefüggésben nem lévő jelenetek követik
egymást, nagyjából lazán felfűzve a fő szálra. Szereplők látszólag indokolatlan
dolgokat tesznek, máskor dolgok csak úgy megtörténnek, minden előjel nélkül. Nem
kapunk rájuk magyarázatot (pl: miért kezdik el a bankfiók ipari kameráit
nézegetni) Teljesen lényegtelen
karakterek vannak a sztoriban. (pl: A főszereplő csaj volt társa egy fekete
srác például) A fő gonosz pedig tök súlytalan. Van egy jelenet ahol a két
gyerekével meg a feleségével ülnek a vacsora asztal mellett. Teljesen
hiteltelen a csóka. Nagyon nem jön át, hogy ez egy durva vadállat…
Ugyanakkor rengeteg bambulás, az egyébként szép tájat mutató
állóképek is tovább tördelik a folyamatot. Nem a filmmel van baj, hanem a
rendezővel. Egyszerűen nem jön be, ahogy összerakja a filmjeit…
Azért jókat is mondanék:-D A film hangulata kiváló.
Konkrétan tele van feszültséggel és ebben
a zene is sokat segít.
A sztori eleje kifejezetten tetszett, ahogy végigautóznak a
mexikói határvároson Ciudad Juarez-en. Egy igazi lepratelep az egész város,
eszméletlen hangulata van. Azt gondolom eredeti helyszínek, az a város tényleg
olyan. Szóval, látványos volt… És persze az akciójelenetek is rendben voltak,
mintha azokat valaki más rendezte volna…
Szerintem 10/5
Ciudad Juarez a valóságban |
Felemás érzéseim vannak. Ez a művészieskedő stílus nekem nem jön be. Egyáltalán nem tetszik, hogy művészfilmes elemeket kevernek egy igazán komoly témába nyúlkáló, hullákkal, vérengzéssel teli akció/krimibe.
Egyrészt tele van jó jelenetekkel,
itt-ott kifejezetten tud sokkolni. A hangulata, a helyszínei és a zenéje is
nagyon jó. Másrészt egy egyszerű sztorit direkt zavarossá tettek, széttördeltek
és teletűzdeltek olyan jelenetekkel amelyek semmit nem tesznek hozzá a filmhez.
Arról nem is beszélve, hogy a film címe Sicarió. Ez a szó azt jelenti, hogy
bérgyilkos. Na most ez a bérgyilkos, akiről ugye a filmnek szólnia kéne,
nyomokban tényleg feltűnik, de a történet nem annyira róla szól, de egy kicsit
mégis. Zavaros, én tudom…
A Swat egységből átigazolt csajt gondoltam
főszereplőnek, de a film felétől semmit nem csinál, csak van, lohol az
események után és hisztizik, hogy a nyomozócsoport milyen sumák módon dolgozik….
Ajánlom azoknak akik ismerik Dennis Villeneuve munkásságát
és szeretik azt, ahogy filmet csinál. Akciónak filmnek is elmegy, sőt még
azoknak is ajánlom, akik csípik a mexikói drogdílerek vs FBI témájú filmeket. Na,
azok viszont akik egy jó krimit keresnek, csalódni fognak, ennél sokkal jobb
filmek is vannak a témában…
A magam részéről egyszer végigvittem, de többször nem igen
fogom. Megyek, nézem tovább s Narcos-t….
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése