Do'hhh.... Stigmata. Annyi bizonyos, hogy hatásos film. Már maga a vizuális közeg is sugallja, hogy nem rózsaszín masnis pónikat fogunk UV zöld réten sétáltatni.
Egyrészt egyfolytában esik. Minden borongós és nyálkás, csöpög a víz, gyertyák égnek, minden sötét színű. Domináns a szürke és a barna. Emellett a remek zene és az egyéb hanghatások remek hangulattal terítenek meg a sztorinak. Nos, az elég messziről indul.
Egy világvégi kis Brazil faluban meghal egy pap. A temetésen egyrészt jelen van egy vatikáni nyomozó, aki ugyan egy vért könnyező szobrot jött nézegetni a szertartás kellős közepén, de viszonylag gyorsan átjön neki, hogy itt sokkal többről van szó, mint egyszerű temetésről. Másrészt egy Brazilíában kvázi mindennapos eset is történik. Egy helyi suhanc ellopja a halott atya rózsafűzérét amit el is sóz egy arra kószáló amerikai turistának. A turista hazaküldi a rózsafűzért a lányának, mint ajándék.
A lánya egy ízig vérig hedonista nagyvárosi laza csaj, akinek semmi köze nincs sem valláshoz, sem egyházhoz, sem papokhoz. Azonban nem sokkal azután, hogy megnézegeti az ajándékba kapott rózsafűzért, valami megváltozik. Egy egész napos rosszullét után sebek jelennek meg a csuklóin. Nem ő vágta meg magát és nem tudja ki volt.Innentől kezdve napi rutinná válik hogy Jézus kínszenvedésének jelei jelennek meg rajta, a stigmák. A híre eljut a Vatikánba is. Ugyanazt a vatikáni nyomozót küldik, hogy vizsgálja ki az esetet aki ott volt Brazilíában is. Akkor veszi igazán komolyan a lányt, amikor arámi nyelven kezd el beszélni....
Remek hangulat, remek zenék, érzésre olyan, mintha egy igazi Alex Proyas filmben lennénk. Legalább annyira sötét és morozús a világ, mintha a Hollót vagy a Dark City-t néznénk. Én megettem két kanállal.
De van egy hatalmas hibája, ami miatt ha rosszabb napjaimon kell értékelnem a filmet, bizony a klotyó peremén billeg és csak az tartja vissza a leeséstől, hogy nagyon jó a fent már részletezett hangulata. Teólogiai szaktanácsadóm Macska hívta fel a figyelmemet arra, hogy a film tövét adó jelenség nekifutásból keresztbeveri a teólogia néhány több száz éve kőbevésett alapvetését és ilyenformán nettó baromság. A stigmák ugyanis nem örökölhetőek, azok nem átadhatóak, azok adományok. Azokon az extra szentéletű embereken jelenhetnek meg, akik nagyon-nagyon mélyen vallásos, patyolat tiszta lelkű egyedek. A lány viszont, trágár, iszik, szexel. Bevalottan magasról tesz a vallásra.
Jelentem ez egy anomália, amit a készítők is felismerhettek. Szereplőink ugyanis beszélnek is róla mintegy 14 másodpercig, majd letudva ennyivel a magyarázatot mennek is tovább. Jön a következő iszonyú hatásos stigma megjelenés. Az anomália nem kerül megmagyarázásra.
Hülyék maradunk kérem szépen. A sztori szépen lepörög, kapunk egy tisztességes befejezést, de hiába akar mélyen vallásos film lenni, megvilágosodással, átszellemüléssel, ha a sztori alapja nekifutásból hibás. Nekem ez erősen zavaró fícsőr. (Olyan, mintha egy autóversenyes filmet néznék, amiben az egyik autónak az egyik kereke kocka alakú lenne. Ettől még vígan elindul a versenyeken és be is fut. Van egy szerelő akinek azért feltűnik, hogy valami nem stimmel a kerékkel. Szóvá is teszi, de megnyugszik, amikor azt a választ kapja, hogy direkt olyan. Onnantól kezdve a kocka alakú kerék tök természetes...)
Visszatérve a filmhez, grátiszként a stigmákat egy lélek örökíti át. Megvallom őszintén, nekem ez egy WTF. Ennek ellenére
Szerintem 10/7
Most akkor mi is van? Kapunk egy remek hangulatú filmet, nagyon jó képi világgal, jó zenékkel, jó hanghatásokkal és egy ordas bullshit miatt billegő sztorival. Ősszeségében, jó film, de bennem maradt a kétkedés, hogy tényleg az-e. Ha túl tudsz lépni a fentebb már részletezett anomálián, tutira beszippant, ha nem, akkor visszafogottan hümmögni fogsz a THE END után, amerikaiaknak készült, nekik nem számít.
Online mozi link:(KATT)
Szerinted?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése