2020. január 17., péntek

A vizsga


Még pár évvel ezelőtt alkottam egy fogalmat. Persze semmi komolyra nem kell gondolni, de valahogy el kellett neveznem azokat a filmeket, amelyekben minimális vagy egyáltalán nincs tevőleges akció. Azaz senki nem öl meg senkit, nincs bunyó, lövöldözés, stb. Kevés szereplő van jelen és azok is többnyire csak nagyon kevés vagy adott esetben összesen egy helyszínen vannak jelen.  Akkor beszélgetős filmeknek neveztem őket, lévén a szereplők beszélgetnek a filmben, a közöttük lévő interakciók alapján bonyolódik a történet és lesz belőle jó vagy rossz vége a történetnek, ez most teljesen mindegy. Ma megtudtam, hogy az ilyen filmeknek van ám becsületes művésznevük is – kamarafilm.
A vizsga című film kamarafilm. Összesen tíz szereplője van és mindössze egy helyiségben játszódik az egész. Jelentem hosszú idő óta az első olyan film, amire maximum pontot fogok adni, ki ne hagyjátok….

A film sztorija annyi, hogy egy nagyvállalat kiválasztása során nyolc „talpon maradt” jelöltet beterelnek egy terembe. Afféle osztályterem, külön padokkal. A padokon egy darab papírral és ceruzával.  Már csak egy vizsgán kell átmenniük. A felügyelő ismerteti a feladatot. Egy kérdés van előttük és erre egy választ várnak. A vizsgának persze szabályai is vannak és 90 percük, hogy megoldják. A felügyelő otthagyja őket.  Látszólag egyszerű a történet. Csakhogy a papírlapok üresek és egyikőjük sem tudja, hogy mi a kérdés.
Ez az egyszerű felállás egy olyan pszichológiai thrillert ad, amit nem sokat láttam eddig. Végig feszültséggel teli, fordulatos, nagyon izgalmas. Nyolc különböző karakter verbális összecsapása, nagyon komoly színészi játékkal. Pszichológus palánták és kiválasztásban aktívkodók számára a film egész egyszerűen kötelező.


Szerintem 10/10

Aki leül és megnézi egy nagyon egyedi filmet kap, ami bár nagyon minimalista mégis tökéletesen működik. Kell hozzá affinitás, sokak számára talán vontatott, pedig nem az. Sokszor hallottam már egyrészt azt, hogy az ember a legnagyobb állat a földön, de legalább is azzá tud válni, ha a kényszerítő tényezőket nem tudja a helyén kezelni vagy esetleg a nyomásból adódó frusztrációt feldolgozni, hát itt lesz részük a szereplőknek mind a kettőben. Másrészt sokszor hallottam már a csoportdinamika fogalmát. Minden csoportban – itt a filmben is – azonnal leosztódnak a szerepek. Megvan az okos, gondolkodó, a lendületből, ösztönből cselekvő, van a ravaszkodó, a nagyhangú, a csöndes mindent tudó….Nagyon rendben van a  forgatókönyv.
Nekem nagyon tetszett. Beszippantott és észre sem vettem, hogy vége van. A munkámnál fogva időnként részt vettem szervezőként csoportos kiválasztásokon, egyik sem volt sehol sem ehhez képest….

Ha egy egyedi, nagyon ütős pszicho thrillert keresel ebben a filmben megtalálod, de nyitottnak kell lenned.:-D Sajnos igazából csak egyszer nézős, mert ha megvan a poén, már nem sok oka van az újrázásnak. Ugyanakkor aki mélyebben benne tapicskol a pszichológiában simán találhat okot az újrázásra.



A film fent van a youtube-on. Kivételesen nem trailert raktam ide, hanem magát a teljes filmet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése